Konferncia Szombathelyen!

2019. január 28., 09:43
Regionális Testnevelés, gyógytestnevelés és sport konferenciáról Nagyváradi Katalinnal és Laki Ádámmal beszélgettünk!

 

Az ELTE PPK Sporttudományi Intézet - Szombathely 2019.02.08-án ad otthont a Regionális Testnevelés, gyógytestnevelés és sport konferenciának! Honnan jött lehetőség, hogy Egyetemünk legyen a házigazda?

Nagyváradi Katalin: Az intézetben a gyógytestneveléssel foglalkozó kollégákkal rendszeresen figyeljük a témakörben rendezendő szakmai eseményeket, így jutottunk el ősszel az Nemzeti Pedagógusképző Kar (NPK) pesti rendezvényére. Tulajdonképpen velük (NPK) közösen rendezzük a konferenciát. Az NPK az állami és önkormányzati fenntartású köznevelési intézményekben pedagógus-munkakörben közalkalmazottként foglalkoztatottak önkormányzattal rendelkező köztestülete. Több szakmai tagozatot – összesen 21-et működtet, egyik a ’Testnevelés, gyógytestnevelés és sport’. Az őszi rendezvényen egy szakmai beszélgetés során került szóba, egy nyugat-dunántúli, nevezetesen Szombathelyi Konferencia lehetősége, mely most megvalósulni látszik februárban. Azt érdemes megemlíteni, hogy Magyarországon csupán két intézményben, nevezetesen a Testnevelési Egyetemen és nálunk (ELTE PPK Sporttudomány Intézet-Szombathely) képeznek testnevelés-gyógytestnevelés és egészségfejlesztés szakos tanárokat.

Hogy épült fel a „pályázás” menete a rendezvényre? Miket kellett biztosítaniuk az eseményhez?

Laki Ádám: A pályázás, ahogy már Kati is említette egy barátságos hangulatban telt szakmai beszélgetés során került szóba. Szívesen vetettük magunkat bele a munkába, hogy egyetemünkre hozzuk ezt a remek eseményt. Intézetünk infrastrukturális szempontból remek adottságokkal bír, hogy minden igényt kielégítsen egy ilyen minőségű konferencián. Gondolok itt az elméleti előadások technikai hátterére és a gyakorlati workshopok terem- és szer igényeire egyaránt. Próbálunk egy igazán interaktív napot tartani a gyógytestnevelés jegyében.

Az Intézet Facebook oldalát böngészve jól látható, hogy a szervezés már a célegyenesben van. Mikor kezdték el a program összeállítását, a Konferencia gyakorlatba ültetését?

Kati: A szervezést még tavaly év végén megkezdtük. Először a konferencia fő témáját pontosítottuk, ami nagyon könnyen ment, mindenki egy hullámhosszon volt. A következő lépés az előadók felkeresése, felkérése volt. A téma miatt nemcsak elméleti előadókat, hanem gyakorlat vezetőket is meghívtunk február 8-ra. Megkeresésük után mindannyian örömmel fogadták el a meghívást.

A hallgatók az előadók között több ismerős névvel is találkozhatnak. Fontos szempont volt, hogy „hazai” érdekeltségű oktatók adjanak elő az eseményen?

Kati: Igen, mindenképpen szerettük volna, hogy a rendezvényre látogatók részletesebben megismerjék az itt folyó munkát, jobban belelássanak a gyógytestnevelés és egészségfejlesztés tanárképzésbe.

Ádám: Teljesen egyetértettünk ebben is a szervezőkkel, mindenképp szerettük volna, ha egyetemünk oktatói is beszámolnak kutatásaikról és a mindennapokban használt innovatív módszereikről. Véleményem szerint ez a hallgatóknak is jó lehetőség arra, hogy tanáraikat új szerepkörben ismerhessék meg.

A vendégelőadók hogy kerültek a figyelmükbe, milyen „kritériumok” szerint választották ki Őket?

Kati: Szerettük volna, hogy minden előadás valamilyen módon kapcsolódjon az innovációhoz. Ha végignézzük a programot, talán mondhatom, hogy ezt a célt megvalósítottuk.

Ádám: Célunk volt kevésbé ismert, de annál hasznosabb eszközökkel megismertetni a pedagógus kollégákat, így került képbe néhány vendég előadó. Az elméleti és gyakorlati tudásunk frissítése mellett fontosnak tartottuk a kapcsolatépítést is, így próbáltunk a témába illő vendég előadókat hívni az eseményükre.

„Innovatív módszerek és eszközök a testnevelésben és a gyógytestnevelésben!” – szerepel az esemény plakátján -. Véleményük szerint újítani, frissíteni kell a gyógytestnevelés eszköztárát?

Kati: Igen feltétlen. Hisz, ahogy a világ változik körülöttünk, ehhez alkalmazkodni kell mind az oktatási módszerekben, mind az eszközökben. Fontos tartani a lépést, amikor ennyi lehetőségünk van újabb és újabb módszereket megismerni az internet adta lehetőségek miatt.

Ádám: Mind a testnevelés, mind a gyógytestnevelés komoly fejlődésen kell, hogy átessen annak érdekében, hogy a pedagógusok meg tudják találni a közös hangot az ’y’ és az alfa generációval. Fontos a gyermekek motivációjának kialakítása és fenntartása is, ezért -szerintem - nyitni kell a digitális platformok és az online szociális felületek irányába. Alkalmazkodnunk kell a kor adta eszközökhöz és a hátráltató tényezőket a saját „oldalunkra” kell fordítani. Pl.: Hogy lehet a túlzott képernyő előtt ülést megállítani és felhasználni az egészségnevelésben. Napjainkban rengeteg új és innovatív sporteszközzel lehet színesíteni a sportmozgásokat, és ezen eszközök közül néhány kitűnően alkalmazható a gyógytestnevelés órákon korrekció, fejlesztés céljára. Valamint ezek segítségével fenn lehet tartani a gyermekek érdeklődését.

Nemcsak szervezőként, előadóként is megmutatják magukat 2019.02.08-án. Mennyire megterhelő ez a „kettősség”?

Kati: Nem az első esetben vagyok „kettős” szerepben. Többször megfogadtam már, hogy ha szervező vagyok egy konferencián, akkor nem adok elő. Mint ez a rendezvény is mutatja ezt a fogadalmamat még nem sikerült betartanom. Vendéglátóként az ember még jobban szeretne teljesíteni, mind az előadói, mind a házigazda szerepében. Azt hiszem Ádám nevében is mondhatom, már nagyon várjuk és remélem mindkét szerepben jól fogunk teljesíteni. Egy jó előadást és egy sikeres konferenciát szeretnénk tartani

Ádám: Jómagam először kerültem ebbe a szerepkörbe, szeretem az ehhez hasonló kihívásokat. A szervező csapat rendkívül dinamikus, segítőkész, és nyitott az új ötletekre, így a munka is sokkal könnyebb és ösztönzőbb. Egy biztos, nagyon gyorsan eltelt ez a kicsivel több, mint három hónap.

Az előadásuk témájából arra következtetek, hogy Katalin az állapotfelméréssel, míg Ádám a gyakorlatok megtervezésében, összeállításában szerzett már több tapasztalatot. Megosztanák egy-két hétköznapi élményüket?

Kati: Valóban Ádám gyakorlati tárgyakat tanít inkább, én az elmélettel foglalkozom. Azonban az állapotfelmérés is a gyakorlatban zajlik, de erről majd a konferencián árulok el részleteket.

Ádám: A gyakorlat az elméletre támaszkodik, így nincs egyik a másik nélkül, de valóban én inkább a gyakorlatban vagyok jártasabb. Szeretem kipróbálni, gyakorlatba ültetni a tanultakat.

Szombathelyen évek óta nagy az érdeklődés a testnevelés-gyógytestnevelés és egészségfejlesztés tanár – szakpár iránt. Nekik is szól a konferencia? Ki a célközönség?

Kati: Elsődleges célközönségük a gyakorló testnevelő, gyógy testnevelő, egészségfejlesztő tanárok. Szívesen látunk minden sporttal foglalkozó, egészséges életmód iránt érdeklődő (szak)embert. A konferencián való részvételhez regisztráció szükséges. Így aki szeretne részt venni, kérem, regisztráljon a nemzetipedkar.hu oldalon.

Ádám: Igen elsősorban a pedagógusoknak szeretnénk segíteni, és őket kívánjuk megszólítani, de természetesen szívesen látjuk hallgatóinkat is, akik ugyancsak profitálhatnak az itt tanultakból. Sok új gyakorlati és elméleti ismerettel gazdagodhatnak, ha ellátogatnak Intézetünkbe.

Önök az ELTE PPK Sporttudományi Intézet Szombathely oktatói is, akik nap, mint nap találkoznak a leendő gyógy testnevelő és egészségfejlesztő tanárjelöltekkel. A jelentkezés után is megmarad az érdeklődés a választott szak iránt?

Kati: Az első évfolyamosok többsége nem mindig tudja pontosan mi is az a gyógytestnevelés és egészségfejlesztés. A lelkesedés inkább később, harmad – illetve negyed évfolyamon „jelenik meg”, mikor már jobban belelátnak a szak tartalmába. Idén végez az első osztatlan tanár szakos testnevelés-gyógytestnevelés és egészségfejlesztés szakos évfolyam. Jelenleg tanítási gyakorlaton vannak, az eddigi visszajelzések pozitívak, mind a mentorok mind a hallgatóink részéről. Kívánom, hogy így is maradjon!

Ádám: Én is azt tapasztaltam, hogy sok esetben a frissen felvett hallgatók nincsenek tudatában, hogy valójában a gyógytestneveléshez kapcsolódó tudás mennyire értékes napjainkban. Számos sportszakterületen keresnek ezen ismerettel rendelkező szakembereket az iskola falain kívül is. Tanulmányaik során egyre jobban tudatosul bennük, hogy az itt elsajátított tudás és preventív, komplex látásmód segítségével segíteni tudnak gyermekeken, sportolókon, mozgásszegény életmódot folytató felnőtteken egyaránt, és ez a felismerés plusz motivációt ad számukra. Talán ez a Konferencia is segíthet abban, hogy felhívjuk a figyelmet ennek a szaknak a tartalmára.

Mit üzennének Nekik, miért jöjjenek el a 2019.02.08 9.30-kor kezdődő Tehetsz Érte(d) Konferenciára?

Kati: Aki szeretne megismerkedni a legfrissebb kutatási eredményekkel, illetve szeretné megismerni a legújabb - gyógytestnevelés órán alkalmazható - módszereket, jöjjön el konferenciánkra!

Ádám: Szeretnénk felhívni a figyelmet egy kifejezetten gyakorlati tárgy kapcsán a tudomány fontosságára, valamint inspirálni a pedagógusokat és a hallgatókat a kreatív gondolkodásra. Én ezt üzenném nekik: Jöjjenek és kérdezzenek bátran, hiszen a közös gondolkodás az, ami előre visz! 


« Vissza az előző oldalra!


Szombathelyi Egyetemi Sportegyesület - Magyar